Facebook – czy to rzeczywiście rewolucja w marketingu?

Często słyszymy, że Facebook zmienił oblicze reklamy, że dzięki mediom społecznościowym firmy mają możliwość kontaktu z konsumentami oraz dwustronnej komunikacji, a także pożądanego feedbacku, jednka czy to rzeczywiście rewolucja?

 

Za nim pojawiły się gazety...

Jeśli przyjrzymy się formą reklamy i marketingu sprzed czasów pojawienia się gazety, radia i telewizji, uświadomimy sobie, że wówczas także marketing i reklama opierała się na obustronnej interakcji. Sprzedawcy zachęcali nawoływaniem i słowami do zakupu swoich towarów, a przypadku, gdy okazały się one towarami złej jakości każdy klient mógł wrócić i powiedzieć (a częściej zapewne wykrzyczeć) co myśli o danym produkcie, mógł też wrócić ponownie, znów kupić daną rzecz i pogratulować sprzedawcy jego wyrobów. Zatem reklama i marketing nie zawsze były przekazem jednostronnym.

 

Rewolucyjność social mediów

Jeśli zastanowić się co takiego zmieniły Facebook, to rewolucją nie będzie tutaj wprowadzenie interakcji z klientem, ale subskrypcyjny model reklamy. Kiedyś każdorazowa należało zachęcać użytkowników, aby weszli na stronę internetową, obiecując różne bonifikaty jeśli wejdą na stronę czy zapiszą się do newslettera, obecnie jeśli fan page jest dobrze prowadzony użytkownicy sami z siebie „Lubią to” i dobrowolnie stają się subskrybentami reklam umieszczanych na profilu firmy. Warto jednak zaznaczyć, że aby ten model zadziałał potrzebne są dobrze opracowane działania, dlatego część firm decyduje się na zlecenie prowadzenia fan page przez profesjonalne firmy. Zatem social media to rewolucja, jednak nie w tym kontekście w jakim pisze się o niej najczęściej.

 

Interakcja to nie tylko pozytywy

Powodem, dla którego część firm boi się social mediów jest fakt, że nie wszyscy fani wypowiadają się dobrze o ich produktach. Część firm radzi sobie z tym usuwające negatywne opinie, jednak jest to zdecydowanie jedno z najgorszych rozwiązań. Należy szukać przyczyn niezadowolenia klientów i je usuwać (naturalnie o ile rzeczywiście są one wadą produktu czy firmy).

 

Facebook a Facebook Ads

Warto w tym miejscu zaznaczyć, że prowadzenie fan page jest niezwykle istotne, bowiem interesujące treści wpływają na to jak często użytkownicy odwiedzają dany profil, jednak badania pokazują, że z miesiąca na miesiąc zasięg organiczny postów jest coraz mniejszy, dlatego też wydaje się, że w przyszłości prowadzenie fan page bez reklam w ramach Facebooka będzie wręcz niemożliwe. 

Hits: 966